НАЧАЛНА СТРАНИЦА | ДВИГАТЕЛ С ВЪТРЕШНО ГОРЕНЕ | ЕЛЕКТРОДВИГАТЕЛ | ХИБРИДЕН ДВИГАТЕЛ | ДВИГАТЕЛИ НА БЪДЕЩЕТО |
Вече е ясно, че в един не много хубав момент, ще трябва да напуснем планетата Земя. Колко скоро ще настъпи този момент, зависи от това кой ще унищожи първи планетата – Слънцето или самите ние. Но как по-точно ще пътуваме до звездите? Каква технология ще задвижва корабите ни? Едно е сигурно – тя ще води началото си от научната фантастика!
Обикновените химически ракети разчитат на драматичен взрив от горещи газове, които, разширявайки се, задвижват ракетата. Проблемите при тях са два – опасността от загуба на контрол над взривяването на газа (при което следва зрелищно „БУМ!”) и огромното количество гориво, което те изгарят за части от секундата. Очевидно те правят космическите полети в момента твърде опасни. Какви са резервните ни варианти, с какви предимства и недостатъци разполагат те и кой е най-добрият от тях?
1. Слънчево платно
Решение на проблема с огромното количество гориво, нужно за такива пътешествия, са т.нар. слънчеви платна. Тази начин на пътуване използва слабото, но постоянно налягане, което слънчевата светлина упражнява. За едно огромно платно това налягане е достатъчно за задвижване през космоса. Платното на снимката може да задвижи съвсем малък полезен товар. За задвижването на пилотиран кораб, който да стигне до други звезди, ще е нужно слънчево платно, широко стотици километри. Идеята за такива платна датира още от 1611г. и е формулирана от Йоханeс Кеплер. Физиката на слънчевото платно е удивително проста, но самото му изграждане е огромно инженерно предизвикателство. Друг проблем е влиянието на звездата, към която се приближаваме – тя би имала същия ефект като нашето Слънце, но в обратна посока. Има идеи за изграждане на установка от лазери на Луната, които да увеличат скоростта до една втора от тази на светлината, но дори и те надхвърлят инженерните ни способности! Друг проблем е връщането на устройството…
От няколко опита за тестване на слънчеви платна, има само един успешен – през 2004г. японска ракета разгърна два малки прототипа на слънчеви платна, които обаче бяха без двигателна функция. Поради всичките си проблеми, те получават последното 5-то място в класацията.
3. Плазмен двигател
Плазмените двигатели – например VASIMR, могат да бъдат до 10 пъти по-ефективни от йонните, които са на 2-ро място, но пък са по-сложни от тях, по-трудни за конструиране и поддръжка. Затова са и едно място по-назад. Този тип двигател използва различни методи (радиовълни и магнитни полета), за да нагорещява водороден газ до главозамайващите 1 000 000 (един милион) градуса по Целзий. След това горещата плазма се изхвърля от края на ракетата, като по този начин й придава значителна тяга. Такъв двигател никога не е изпращан в космоса, макар вече да е конструиран тук долу, на Земята.
БОНУС ТЕХНОЛОГИЯ - Космически асансьор
Много от тези двигатели, поради огромните си размери, трябва да бъдат изградени в открития космос. Основна пречка за това са изключително високите цени на монтажа в космоса – изпращането на около 450гр. материал в орбита струва повече от 10 000 долара. Т.нар. космически асансьор може да намали тази цена до (сега внимавайте!) 1 долар!!! Така изграждането на горните двигатели ще стане много по-лесно и евтино. Та каква е тази удивителна технология?! Не, не е нищо свързано с единадесетото или тридесет и второто измерение на Струнната Теория, а е едно просто… въже! Представете си въже, дълго десетки хиляди километри, което стърчи от Земята, държано само от центробежната сила, породена от въртенето на нашата планета. Точно както в приказките за бобеното зърно, нали?! Е, това въже няма да е съвсем обикновено, по простата причина, че трябва да може да издържи напрежение от 60 до 100 гигапаскала (Gpa). За сравнение – стоманата се троши при 2 Gpa. Това правеше идеята неосъществима, но само докато не бяха разработени въглеродните нанотръби. Те са много по-здрави и по-леки от стоманата и всъщност притежават якост доста по-голяма от нужната – 120 Gpa. Разбира се космическият асансьор има своите проблеми, например, много трудното изграждане на толкова дълги нанотръби и евентуалните сблъсъци със сателити и други обекти. Ако бъдат решени тези проблеми (което може да стане много скоро) космическият асансьор ще преобърне икономиката на космическите полети с главата надолу!
В заключение мога да кажа, че този и следващия век са ключови в развитието на междузвездните кораби. Съвсем скоро ще се осъществи мисия до Марс, а след нея всяка друга планета от Слънчевата система ще изглежда много по-близо. Дори в края на века нашите деца могат да станат свидетели на първите пътешествия на човечеството към близките звезди! Със сигурност научните и технически познания на хората все още не са достатъчни, но с тези темпове на растеж, бъдещето е наистина оптимистично!